«Дихаємо правильно - легко розмовляємо»
Дихання, яке з'являється в момент вимовляння звуків, слів, фраз і бере безпосередню участь у їх утворенні, особливе. Воно називається мовленнєвим. Чітка звуковимова, красива дикція неможливі без добре розвинутого мовленнєвого дихання.
Доведено, що артикуляційний, дихальний та голосовий апарати постійно координуються у процесі мовлення, працюють синхронно. Існує пряма залежність організації мовленнєвого дихання від змісту висловлювання та інтонаційного характеру мовлення. Вдих під час мовлення — короткий, легкий, відбувається або після закінчення фрази, або між смисловими групами слів. Видих — тривалий, плавний (у співвідношенні 1:10, 1:15). Перед початком мовлення зазвичай робиться глибокий і більш швидкий, ніж у спокої і вдих. Він здійснюється через ніс і рот, а мовленнєвий видих іде тільки через рот. Видих продовжується настільки, наскільки необхідне звучання голосу під час безперервного вимовляння певної частини висловлювання. Мовленнєве дихання починає розвиватися у дитини одночасно з розвитком мовленнєвої функції й завершується до 10 років.
Часто буває, що діти мають ослаблений вдих і видих. Тоді вони розмовляють тихо, а якщо видих недостатньо плавний, мовлення стає уривчастим. Нерівномірний розподіл повітря під час вимовляння фрази викликає зупинки, добирання повітря в середині слова, а при поспішному вимовлянні фраз під час видиху може бути захлинання. Раціональний спосіб витрачання повітряного струменя має велике значення для утворення чітких, виразних звуків, для вільного звучання голосу по висоті, переходу від тихого до гучного мовлення і навпаки, тому дуже важливо вчасно допомогти дитині оволодіти навичками правильного дихання у процесі мовлення.
Мовленнєве дихання вважається недосконалим, якщо спостерігається:
Система спеціальних дихальних вправ дозволяє дітям засвоїти правила плавного мовленнєвого висловлювання, допомагає нормалізувати голос, інтонаційну виразність мовлення. Під час виконання з дітьми вправ для виховання правильного мовленнєвого дихання слід звернути увагу на те, щоб м'язи плечового поясу, шиї, обличчя були ненапружені;
Робота за «картками» передбачає виконання різнопланових вправ для нормалізації та розвитку мовленнєвого дихання.
Вправи з рухами — важливі для розвитку координації рухів із диханням, для організації правильного вдиху і видиху, зміцнення дихального апарату, розвитку сили та рухливості дихальної мускулатури.
Вправи з вимовлянням звуків дають можливість навчити дітей утворювати тривалий та економний видих, нормалізувати мовленнєве дихання під час подовженого вимовляння голосних звуків або багаторазового вимовляння приголосних на одному видиху.
Вправи-звуконаслідування ґрунтуються на тому, що характер мовленнєвого дихання змінюється в залежності від гучності, інтонаційної та ритмічної структури мовлення, і з цього погляду є дуже цікавими та корисними. Вони допомагають дітям відпрацювати не тільки плавність і тривалість мовленнєвого видиху, а також вчать відтворювати силою та висотою голосу «розмови» різних тварин і птахів, імітувати їхню поведінку, дії. У цьому випадку звуки вимовляються якомога довше, поки вистачає повітря. Звернімо увагу, що під час виконання вправ-звуконаслідувань необхідно, щоб інтенсивно працювали руки, імітуючи рухи та дії тварин. Відомо, що рухи рук чудово активізують увесь організм, а особливо стимулюють дихання.
Важливо також виховувати в дітей уміння вимовляти невеликі фрази на одному видиху через наслідування, мовлення дорослих. Слід звертати увагу, також на рівний розподіл видиху протягом вимовляння фрази, кожне слово вимовляти чітко від початку до кінця. Тривалість видиху в процесі тренування слід поступово збільшувати.
Послідовне, систематичне виконання дихальних вправ допоможе:
Цікаві віршовані тексти та малюнки викличуть у малюків жвавий інтерес, зроблять заняття веселими, знімуть зайве напруження. А спеціальні завдання разом із тим сприятимуть розвитку:
Як розвивати мовленнєве дихання в домашніх умовах
Дітям завжди потрібен добрий, веселий, розумний старший друг, і тут багато чого залежить від дорослих, від їхньої творчої участі, щирого зацікавлення, фантазії, почуття гумору, від бажання допомогти малюкам досягти успіху.
Чи спостерігали ви, як кипить на плиті каша: пихкає, ніби сердиться, що про неї забули. Вона турбується, хвилюється, що ось-ось пригорить, ніби просить про допомогу, бо її так люблять діти і вже чекають на неї. І коли нарешті згасає під каструлею вогонь, каша заспокоюється, затихає, інколи злегка зітхаючи.
Передайте це рухами, інтонацією
Каша на плиті кипить
І стурбовано пихтить:
- Пф-пф!
Я не хочу пригоріти,
Дуже люблять мене діти.
Пф-пф! Пф-пф!
Де це кухар забарився?
Мабуть, вже і борщ зварився!
Пф-пф! Пф-пф! Пф-пф!
— Чую, кашко, тебе, чую,
— Зараз я тебе врятую!
— Пф-пф!
Мета вправ. Виховувати вміння змінювати напруженість повітряного струменя; розвивати силу та висоту голосу, інтонаційну виразність мовлення, координацію рухів.
Вдих через ніс — затримка дихання — кілька коротких видихів із вимовлянням: «Пф-пф!» (спочатку стурбовано, потім занепокоєно, обурено, полегшено, задоволено).
Глибокий вдих через рот — затримка дихання — видих: «С-с-с-с-с».
Глибокий тривалий вдих — затримка дихання — тривалий сильний видих (через уявну соломинку).
Хто не знає Карлсона, кумедного товстунця, із чудовим моторчиком за спиною? Карлсон живе на даху, але йому добре відомо, що відбувається в будинку, особливо на кухні, бо любить поласувати чим-небудь смачненьким. Ось і зараз він відчув надзвичайно апетитні запахи та відразу ж поспішив у гості до свого друга Малюка. А там готуються до свята: Малюкові виповнюється сім років, отже, і торт буде із сімома свічками. На думку Карлсона, краще б, звичайно, було сім тортів, але все одно Карлсон дуже задоволений: скільки ласощів!
У Карлсона, у Карлсона
Настрій пречудовий!
Почув він запах на даху:
Вже кексики готові,
І смажаться млинці,
Печуться пиріжки.
Всього потроху з'їсть він
Зараз залюбки.
А тортик, мабуть, на столі
Вже на гостей чекає.
Такі смачні оці торти,
То хто ж цього не знає,
Скажіть, для чого тортик нам
Із сімома свічками?
То краще ж мати сім тортів,
Поласували б з вами.
На Карлсона, на Карлсона
Чекає друг давно,
Відчинено, відчинено
Для Карлсона вікно.
Р-р-ррр, р-р-ррр.
Мета вправ. Розвивати тривалий видих із вимовлянням звуків, інтонаційну виразність мовлення, міміку; закріплювати правильну вимову звука [р].
Повільний глибокий вдих через ніс — затримка дихання (діти ніби відгадують запах) — плавний тривалий видих через рот.
Глибокий вдих через ніс — затримка дихання — сильний спрямований видих: «Ф-ф-фу-у-уу» (задути всі свічки одночасно).
Вдих — затримка дихання — 2—3 короткі видихи: «Ф-ф-ф».
Глибокий вдих через ніс — затримка дихання — енергійний видих із вимовлянням: «Р-р-ррр, р-р-ррр».
Увага, увага! Сьогодні відбуваються змагання з водних видів спорту серед жабок. Із різних країн прибули спортсмени. Хто плаває найшвидше і найдальше, хто пірнає найглибше, хто виконує найскладніші стрибки у воду?
Звичайно, у змаганнях переможе той, хто довго та ретельно тренувався і дуже добре навчився дихати під час плавання й пірнання. Усі перемоги попереду. Змагання розпочинаються!
Чули новину таку,
Що у нашому ставку
Відбуваються змагання
З плавання й пірнання.
— Хто ж там буде виступати?
— Ну, звичайно, жабенята!
Знаменитий жабчик Джон,
Він з пірнання чемпіон.
У запливі на сто метрів
Виступає жабка Кетрі!
А з фігурного стрибання —
Всім відома жабка Маня.
Подивіться — всі готові,
Настрій бойовий, чудовий.
Всі уже стоять на старті,
Що ж, змагання — то не жарти!
Мета вправ. Відпрацьовувати вміння диференціювати носовий і ротовий вдих та видих, координацію рухів, їхню узгодженість зі словесним супроводом.
Глибокий вдих через рот — затримка дихання — видих через ніс (діти рухами імітують плавання).
Стати прямо, ноги разом, розвести руки в сторони.
Глибокий вдих через рот — затримка дихання — повільний видих через ніс (обхопивши себе руками і присідаючи, діти «опускаються під воду»).
Глибокий вдих через ніс — затримка дихання — видих із тривалим вимовлянням: «С-с-с-ссс».
Діти між собою розподіляють ролі: плавці, пірнальники, судді, вболівальники. Лунає свисток судді, змагання розпочинаються.